06 June 2012

Matei Moroiul

Asta e o povestire  - deci cu nuanta de adevar- daca e sa ma iau dupa mamaie-mea - pe care o ascultam eu uneori seara la culcare. Mamaie-mea era educata si inteligenta dar sincer nu stiu ce avea in cap de-mi zicea asemenea povesti la culcare. Probabil sa ma imunizeze; oricum dormeam tun si cosmaruri vampiresti n-am avut.

"Cand eram io mica, a mai mica dintre toti cei sapte copii, aveam o guvernanta Lina. Lina o chema. Si femeia asta, Lina, era maritata cu Matei, care era cizmarul garnizoanei [de pompieri, tatal ei era capitan de pompierie] si ajutor in casa.
Si intr-o zi Matei a murit. A plans Lina, a plans lumea, ca il stiau pe Matei si fusese om bun si hazliu si tanar. Si cand sa il ingroape,  i-au zis vreo doi oameni: Tu, Lino, sa nu uiti ce e de facut sa faci, ca Matei s-a nascut cu semn."
"Ce semn, mamaie?"
"Stai sa-ti spui.
Si Lina dupa moartea lui Matei a cerut voie sa ne ia pe noi, copiii, in casa ei, ca ii era urat sa doarma singura. Si tatei i s-a facut mila si uite asa ne-am mutat in casa servitorilor.
Si am dormit vreo doua zile asa si printr-a treia seara auzim racaieli la geam si vocea lui Matei: Lina! Lina!...da drumul in casa!
Noi ieream mici si nu stiam; si-i ziceam Linei "da-i drumul lui Matei sa intre in casa" ca tineam la el si il iubeam.
Lina ne-a strans pe toti in pat si a zis "nu e Matei afara, e vreun betiv care rade de noi"
Si a patra seara la fel; "Lina, da drumul in casa, sunt ieu, Mateiul tau; mi-e frig, mi-e greu, mi-e foame"
Si noi ne rugam de ea si Lina zicea "Nu e nimeni afara."
Si noi fiind mici si nestiind ce se intampla am mers la tata si i-am zis "impac-o pe Lina cu Matei! E suparata pe el si nu-i da drumul in casa si el se roaga de trei zile si zice ca ii e frig si foame"
Cand a auzit asa ceva tata, a adunat indata popa si primarele si au mers la Lina s-o intrebe "asa e, te cauta Matei?" Si Lina n-a avut incotro si a zis "ma cheama dar nu-i dau drumul inauntru".
Si ei i-au zis "pai bine fa, nu avusasi grija, ca era nascut cu semn?"
"Ce semn, mamaie?"
"Omu cand se naste pe lume vine cu asa, cu o pielicica acoperita pe el. Caita se cheama. Si daca apuca de rupe din pielicica aia si-o duce in gura sau ii ramane lipita pe cap, omul ala va fi moroi dupa ce moare. Adica in loc sa stea acolo ca mortu vine si ii ia la el pe rand pe toti din neamul lui.
Si a doua zi s-a dus tot satul cu taticu, preotul, primarele si l-au dezgropat pe Matei. Si l-au gasit sucit cu fata in jos si la gura avea spume si sange. Si barba crescuse si unghiile erau rupte si pline de aschii de lemn. Si cu aia sculata. [am uitat sa mentionez ca mamaie-mea avea o conceptie destul de sanatoasa despre ce sa explici copiilor si ce nu; in principiu, naturalia non sunt turpia.]
Si atunci i-au bagat andrea de fier in buric si tepusa de lemn in inima si l-au ingropat la loc si mort a fost. "


Inca ma intreb daca nu cumva bietul Matei fusese ingropat cam in graba de prima data, desi din cate stiu priveghiul tine 3 zile; suficient pentru un cetatean cumsecade sa se hotarasca daca e mort ori ba.

Edit: aceasta intamplare a avut loc in anul 1912. Am vazut-o cu oroare repetandu-se in anii '90  - ai nostri! cand a murit mama vecinei de peste drum. Abia murise si s-au precipitat in graba "ada andreaua! unde e tepusa? mai bate inima? tre sa fie calda si sa mai bata inima!"
Daca e sa corelez asta cu ce am mai aflat si noi in ultimii ani despre constienta si constiinta din clipele mortii ma apuca groaza cu adevarat.

13 comments:

  1. Cel mai fair ar fi, sa fim inmormantati toti cu o andrea si o tepusa, asa....pentru cazuri de extrema urgenta. Poate chiar un smartphone ar putea fi util, sa iti actualizezi pentru ultima oara profilul, ceva de genu"nu am murit... Dar nu-i nimic, am andrea si tepusa..."

    ReplyDelete
  2. si zici ca dupa povestea asta dormeai tun
    ?!

    ReplyDelete
  3. Mamaie a ta era croita pe acelasi calapod cu a mea :)))
    super povestirea!
    de ce nu strangi tu toate astea intr-o carticica?? eu o cumpar. ma anunt de acum.

    ReplyDelete
  4. nu stiu cine m-ar citi, Tina, dar mai mult de atat nu stiu cine ar publica-o. Ma tem ca n-am bani sa mi-o public singura - cum de altfel se face in majoritatea cazurilor acum.
    nu cunosc pe nimeni in domeniul editorial, etc.

    ReplyDelete
  5. din nefericire cam ai dreptate :( cam asa merg lucrurile, dar poate merita sa faci o incercare, sa te interesezi cum sta treaba cu vreo editura.

    ReplyDelete
  6. Deci cum sa zic: am citit tot blogul, din 2012 pana inapoi in 2007 si am ras cu lacrimi, a fost ca o carte EXTRAORDINARA! Povestile cu Bacalaureatul 2011 (eu atunci l-am dat, am avut media peste 9), povestea cu Matei, povestea cu Lamaita, ce mai...TOATE! Aproape ca-mi vine sa o iau de la capat.... te-am luat in blogroll, asta da femeie cu caracter, sper c-asa o sa ajunga si eu, sincere aprecieri de acilea! pupici si astept scrieri noi!!!!!:) neaparat!!!!

    ReplyDelete
  7. 9 la BAC 2011!

    Sincere felicitari!

    ReplyDelete
  8. Karioka, iti spun cu mare sinceritate: invatam 1 ora si jumatate-2/zi. Bac 2011 a fost un fleac, da's-au trezit o gramada de prosti sa zica ca vai mamica ce greu fu. Fu pe dracu, natie de retardati care cred ca ultima noapte de dragoste intaia noapte de razboi e gen dramatic. Saracu Petrescu...se zvarcoleste.

    ReplyDelete
  9. "Saracu Petrescu...se zvarcoleste" Adu andreaua! Adu andreaua! :-)

    ReplyDelete
  10. Pielea aia de pe cap...n-o fi vorba de taierea-primprejur ?
    Uite de-aia evreilor nu li se scoala. Nici dupa moarte.

    ReplyDelete
  11. Nu luciule, alalalt cap :))
    e placenta, btw, aia e.

    ReplyDelete
  12. Ce bine ca-ti mai aduci aminte de astea din cand in cand :) sa radem la ele de mai multe ori! :))))

    ReplyDelete

Facebook

Karioka. Powered by Blogger.

Tags

#rosiamontana (2) 198 (1) abuz (8) adoptie (2) AION (1) ajutor (10) alaptare (1) alimentatie (10) amintiri (17) animale (3) anotimpuri (3) arta (1) atelier (1) autism (1) award (1) babywearing (4) bac (2) Basarabia (2) biciclete (1) Bucuresti (1) bullshit (5) Cai (1) caini (15) capot (1) carti (3) carti pentru copii (2) cărți traduse (3) coada-coada (1) concediu (7) concurs (3) condus (1) copii (67) coruptie (4) cos saptamanal (1) crima (5) CRJ (1) crossbordering from andreanum (1) culinar (16) custom made (1) dana blandu (1) daydreaming (4) despre copii (2) dezvoltare (10) dezvoltare personala (1) doi ani (2) dumbrava minunilor (1) entatie (1) femei (6) film (5) filme (2) filozoafa de weekend (4) fotografie (2) frumoasa si chestia (1) fumat (2) gaming (2) Gheorghe Serban (1) gramatica (3) Grigore Alexandrescu (2) htc (1) intentii (6) internet (24) interviuri (13) ipocrizie (7) Irecuperabili (6) keywords (2) la dentist (4) lene (1) liebster (1) limba romana (1) liniste (4) lol (15) Mamagolo (1) maria rosetti (1) Maruta (1) Mihai Ciobanu (1) music (17) nutritie (2) oameni (68) odiseea imobiliara (3) pedofilie (2) penal (1) poezie (1) polipi (1) prostie (18) psihiatrie (1) psihologie (1) reclama (11) recomand (11) religie (6) ring-sling (2) roborock (1) romania (1) rosia montana (1) ruxanda guger (4) sanatate (6) sarcina (2) scurte (20) shopping (2) Simona Tache (1) sling (1) spaga (2) spital (4) sport (2) teapa (2) tv (5) unguri (1) Veronica Bereanda (10) viata de zi cu zi (80) Waking up (11) web (2) World of Warcraft (7) wow (1) WTF (26) www.davidkinsella.com (1)